St Peter Port
St Peter Port |
Zonder wind willen we ook vooruit komen, dus dieselen met het nodige verbruik. In Guernsey is dit belastingvrije rode diesel, dat problemen op kan leveren in andere EU-landen. Hoezo eensgezindheid?
Dat wordt dus bonnetjes bewaren en het logboek bijhouden als bewijslast.
In
de binnenhaven lagen niet veel boten. Aan de wal gewinkeld, Tineke wilde graag
een andere kleur handtas. Ringen, horloges, kleding e.d. kregen ook veel
aandacht. Aangezien ik de kashouder ben, vond ik het niet erg dat de Pondkoers
hoog stond, geen aankopen dus. Dat gold ook voor vele mooie toepasbare zeilbenodigdheden.
Jammer, maar desondanks toch nog een tas gekocht, geen Guess maar een
‘GrabBag’. Dit is een kleine waterdichte tas die je vult met aanvullende
essentiële reddingsmiddelen, zoals noodvuurwerk, handheld marifoon, handheld
GPS, epirb, water, extra mes, zaklantaarn enz. Deze neem je mee het
reddingsvlot in bij schipbreuk.
Voor
de rest op z’n Engels koffie gedronken met echt lekkere zoete eetwaar erbij.
Aan
boord nog bezoek van een innemende Engelse politieman voor controle papieren,
hetgeen meer resulteerde in een aangenaam gesprek.Woensdag lekker lui blijven liggen. We wilden de volgende morgen vroeg op staan om op tijd over de drempel de binnenhaven uit te gaan.
St Peter Port - Bénodet
Getijdendrempel |
Donderdagmorgen
vroeg opgestaan? Niet dus. Om 08:00 uur konden we nog net over de
getijdendrempel. In de buitenhaven tocht uit gestippeld en alles zeeklaar
gemaakt, om een half uur later te vertrekken.
Er
stond weinig wind met wat zon. Eerst gemotord. Later onze nieuwe aanwinst
opgezet. De genakker, een groot lichtweer voorzeil. Deze vaar je niet vliegend
zoals een spinakker. De halshoek, onderzijde van het voorlijk (voorkant zeil),
staat gefixeerd voor aan dek. Hierdoor is dit zeil beter controleerbaar.Met alleen dit zeil liepen we zo’n 9,5 mijl per uur.
Om
23:00 genakker weggehaald. Het begon n.l. licht te regenen zonder wind vooraf.
Bij mij rinkelen dan gelijk de alarmbellen. Dit is een voorteken van harde
wind. Alleen de genua opgezet en vrijwel direct daarna begon het te loeien.
Barometer zakte naar 998.
Er
is een gezegde in dit verband. Komt wind voor regen, dan is er niets aan
gelegen. Komt regen voor wind, berg dan je zeilen gezwind. Dit gaat vrijwel
altijd op.De golven bouwden zich hoog op, dalen waren diep, veel wit op de toppen. Was wel spectaculair om deze witte schuimmassa’s met donderend geweld onder de boot door naar voren te zien rollen. Met ruime wind lag onze snelheid gemiddeld tussen 9 en 12 mijl per uur.
Theoretische
routeplanning en berekeningen maken gaat uitstekend. Praktisch ben je
afhankelijk van windkracht, -richting en stroom. Dit staat niet vast maar laat
zich voorspellen. Op lange trajecten is het zaak om op tijd op bepaalde
locaties te zijn, vooral waar sterke stroom staat. Ondanks de zeer wisselende
wind waren we op dit traject naar Bénodet steeds op tijd. Dit was in het
bijzonder van belang voor het Chenal du Four, een stroomgat tussen Île d’
Ouessant en het vaste land t.h.v. Brest. Het is dan prettig te zien dat de
berekeningen kloppen, mede door de genakker en de verwachte wind.
Vuurtoren markering rotsformaties |
Het stroomgat
Chenal du Four en verderop Raz de Sein kenmerkt zich niet alleen door sterke
stroming, maar vooral door veel al dan niet boven water liggende rotspartijen.
Deze zijn gemarkeerd door vuurtorens, geleidelichten en bakens en boeien. Al
met al geeft dit ’s nachts een woud aan witte-, rode- en groene lichten in
allerlei soorten stralingen, flikker- en schitterringen en in ons geval onder
begeleiding van een brullende zee. Fascinerend en uitdagend.
Tegenliggers op zee |
Door
de koude ruime wind zaten we er buiten volop in. Daarom heel de nacht en
overdag binnen de kachel aan, kostelijk zo’n warm verblijf. Op minder drukke
stukken binnen gezeten met af en toe een blik naar buiten ter controle.
Aan
het eind van Raz de Sein de bocht om, bakboord uit. Door tegengestelde
stromingen en de opgebouwde golven was het daar een klotsbak. Hoge puntgolven
met kleine diepe dalen waar je geheel in verdween, uit zicht dus. Soms werden
we recht omhoog gezwiept, een apart fenomeen en goede test of alles zeevast
stond. Alleen het glas van onze ‘Noorse fotocollage’ brak, omdat dit van de
wand ‘omhoog’ viel.
In
het zicht van Bénodet kwamen we terecht in een veld vol vissersstaken en
-boeien. Ze lagen 30 tot 25 meter uit elkaar. Ik dacht een stuk af te snijden,
niet dus. Slalommend het veld verlaten. In Bénodet op het laatste beetje stroom
van de rivier mee naar binnen gevaren.
reisgegevens
|
GPS log mijl
|
vaaruren
|
ligplaats
|
water
|
||||||||||
dag
|
datum
|
tijd
|
2015
|
plaats
|
land
|
begin
|
eind
|
totaal
|
mijl/u
|
totaal
|
motor
|
soort
|
€
|
temp.
|
do
|
30-4
|
09:30
|
vertrek
|
St Peter Port
|
GB
|
289
|
|
|
|
|
|
haven
|
-
|
10
|
vr
|
1-5
|
15:00
|
aankomst
|
Bénodet
|
Fr
|
|
648
|
179
|
6
|
30:30
|
17
|
haven
|
|
13
|
Verslag: Gerard
Geen opmerkingen:
Een reactie posten