maandag 4 mei 2015

St Peter Port - Bénodet



St Peter Port

St Peter Port
Dinsdagmorgen eerst diesel getankt. Dit is van belang i.v.m. de afstanden die we varen.
Zonder wind willen we ook vooruit komen, dus dieselen met het nodige verbruik. In Guernsey is dit belastingvrije rode diesel, dat problemen op kan leveren in andere EU-landen. Hoezo eensgezindheid?
Dat wordt dus bonnetjes bewaren en het logboek bijhouden als bewijslast.

In de binnenhaven lagen niet veel boten. Aan de wal gewinkeld, Tineke wilde graag een andere kleur handtas. Ringen, horloges, kleding e.d. kregen ook veel aandacht. Aangezien ik de kashouder ben, vond ik het niet erg dat de Pondkoers hoog stond, geen aankopen dus. Dat gold ook voor vele mooie toepasbare zeilbenodigdheden. Jammer, maar desondanks toch nog een tas gekocht, geen Guess maar een ‘GrabBag’. Dit is een kleine waterdichte tas die je vult met aanvullende essentiële reddingsmiddelen, zoals noodvuurwerk, handheld marifoon, handheld GPS, epirb, water, extra mes, zaklantaarn enz. Deze neem je mee het reddingsvlot in bij schipbreuk.

Voor de rest op z’n Engels koffie gedronken met echt lekkere zoete eetwaar erbij.
Aan boord nog bezoek van een innemende Engelse politieman voor controle papieren, hetgeen meer resulteerde in een aangenaam gesprek.
Woensdag lekker lui blijven liggen. We wilden de volgende morgen vroeg op staan om op tijd over de drempel de binnenhaven uit te gaan.

St Peter Port - Bénodet

Getijdendrempel
Donderdagmorgen vroeg opgestaan? Niet dus. Om 08:00 uur konden we nog net over de getijdendrempel. In de buitenhaven tocht uit gestippeld en alles zeeklaar gemaakt, om een half uur later te vertrekken.
Er stond weinig wind met wat zon. Eerst gemotord. Later onze nieuwe aanwinst opgezet. De genakker, een groot lichtweer voorzeil. Deze vaar je niet vliegend zoals een spinakker. De halshoek, onderzijde van het voorlijk (voorkant zeil), staat gefixeerd voor aan dek. Hierdoor is dit zeil beter controleerbaar.
Met alleen dit zeil liepen we zo’n 9,5 mijl per uur.

Om 23:00 genakker weggehaald. Het begon n.l. licht te regenen zonder wind vooraf. Bij mij rinkelen dan gelijk de alarmbellen. Dit is een voorteken van harde wind. Alleen de genua opgezet en vrijwel direct daarna begon het te loeien. Barometer zakte naar 998.
Er is een gezegde in dit verband. Komt wind voor regen, dan is er niets aan gelegen. Komt regen voor wind, berg dan je zeilen gezwind. Dit gaat vrijwel altijd op.
De golven bouwden zich hoog op, dalen waren diep, veel wit op de toppen. Was wel spectaculair om deze witte schuimmassa’s met donderend geweld onder de boot door naar voren te zien rollen. Met ruime wind lag onze snelheid gemiddeld tussen 9 en 12 mijl per uur.

Theoretische routeplanning en berekeningen maken gaat uitstekend. Praktisch ben je afhankelijk van windkracht, -richting en stroom. Dit staat niet vast maar laat zich voorspellen. Op lange trajecten is het zaak om op tijd op bepaalde locaties te zijn, vooral waar sterke stroom staat. Ondanks de zeer wisselende wind waren we op dit traject naar Bénodet steeds op tijd. Dit was in het bijzonder van belang voor het Chenal du Four, een stroomgat tussen Île d’ Ouessant en het vaste land t.h.v. Brest. Het is dan prettig te zien dat de berekeningen kloppen, mede door de genakker en de verwachte wind.
 
Vuurtoren markering rotsformaties
Het stroomgat Chenal du Four en verderop Raz de Sein kenmerkt zich niet alleen door sterke stroming, maar vooral door veel al dan niet boven water liggende rotspartijen. Deze zijn gemarkeerd door vuurtorens, geleidelichten en bakens en boeien. Al met al geeft dit ’s nachts een woud aan witte-, rode- en groene lichten in allerlei soorten stralingen, flikker- en schitterringen en in ons geval onder begeleiding van een brullende zee. Fascinerend en uitdagend.
 
Tegenliggers op zee
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Door de koude ruime wind zaten we er buiten volop in. Daarom heel de nacht en overdag binnen de kachel aan, kostelijk zo’n warm verblijf. Op minder drukke stukken binnen gezeten met af en toe een blik naar buiten ter controle.

Aan het eind van Raz de Sein de bocht om, bakboord uit. Door tegengestelde stromingen en de opgebouwde golven was het daar een klotsbak. Hoge puntgolven met kleine diepe dalen waar je geheel in verdween, uit zicht dus. Soms werden we recht omhoog gezwiept, een apart fenomeen en goede test of alles zeevast stond. Alleen het glas van onze ‘Noorse fotocollage’ brak, omdat dit van de wand ‘omhoog’ viel.

In het zicht van Bénodet kwamen we terecht in een veld vol vissersstaken en -boeien. Ze lagen 30 tot 25 meter uit elkaar. Ik dacht een stuk af te snijden, niet dus. Slalommend het veld verlaten. In Bénodet op het laatste beetje stroom van de rivier mee naar binnen gevaren.

reisgegevens
GPS log mijl
vaaruren
ligplaats
water
dag
datum
tijd
2015
plaats
land
begin
eind
totaal
mijl/u
totaal
motor
soort
temp.
do
30-4
09:30
vertrek
St Peter Port
GB
289
 
 
 
 
 
haven
-
10
vr
1-5
15:00
aankomst
Bénodet
Fr
 
648
179
6
30:30
17
haven
 
13

Verslag: Gerard

Geen opmerkingen:

Een reactie posten