Herkingen - Roompotsluis
Het
is zover, vrijdag 24-04-2015 vertrokken wij vanuit Herkingen naar de Roompot.
Eerst
nog diesel getankt in Bruinisse, daarna door de sluis de Oosterschelde op en
tegen stroom op de motor, afgewisseld met de genua, het grootste voorzeil, naar
de Mattenhaven (bleek achteraf) bij de Oosterschelde dam.
Bij
de sluis is overnachten aan de wachtsteigers niet toegestaan, dus voor anker in
een ankerkom er voor. Wat we in het donker nog konden onderscheiden was een kom
vol met drijvende tonnen t.b.v. de hangmosselcultuur. Vond het vreemd dat dit
in een ankerbaai lag, maar we gunnen de vissers ook hun expansiedrift en gingen
op veilige ‘draai’ afstand voor anker. Het Rocna anker had direct houvast, dit
gaf een rustig gevoel in 2,30 meter diep water. Alleen met een verval van nog 2
meter te gaan is het slecht vertoeven in een schoteltje water van 30 cm diep
met een diepgang van 1,70 meter. Opnieuw geankerd in een ‘ankerzwaaigebied’ van
10 meter diep water. Ankeralarm aan, echte rust.
De
volgende morgen vertrokken naar de sluis. Na het verlaten van de ankerbaai nog
een keer achterom gekeken. Twee grote invaart verbodsborden markeerden de
ingang. In het donker niet gezien, ook niet dat we een ingang te vroeg hadden genomen, wel
met goede ankergrond.
Roompotsluis – Nieuwpoort
De
volgende morgen naar zee, richting Kanaaleilanden.
De
wind waaide weken aaneen uit het Noorden, heel gunstig als je naar het zuiden
wilt varen. Helaas op de vertrek dag over zee staat hij pal Zuiden.De laatste week hielden wij nauwgezet de windvoorspelling bij via de Franse Meteo Consult app.
Deze is duidelijk, voornamelijk op zeegebied gericht en betrouwbaar, ook de lange termijn voorspellingen.
Dus pal tegen wind op de motor langs de Nederlandse- en Belgische kust naar Nieuwpoort.
Eerst stroom mee, ging lekker vlot. In het begin van de middag tijdens langdurige harde windvlagen werden de golven, door het stroom tegen wind effect, tot hoge korte golven opgestuwd wat een remmende uitwerking had op de snelheid. Dit werd van 7 mijl terug gebracht tot 3 mijl p/u, terwijl de motor volop draaide.
Na een zonnige middag liepen wij om 19:00 uur Nieuwpoort binnen. Wegens zeilevenementen was het ‘vrij’ liggen.
Nieuwpoort – St Peter Port
Zondagmorgen, 26-04-2015, om 06:30 uur vertrokken. De Belgische kustlijn kenmerkt zich door veel gelaagd beton. Dichtbij varend onderscheidenlijk als individuele kolossen, verder op zee verdicht tot een aaneengeregen blok beton van gestapelde barakken vol mensen en -dingen.
De snelheid
van de zeilboot, gemiddeld tussen 6 en 8 mijl, kan geclassificeerd worden als
traagheid.
Dit
impliceert wel dat visuele indrukken door de langdurige tijdspanne moeiteloos
in onze bovenkamer als duidelijk herinneringen worden geregistreerd. Een
heerlijk fenomeen in deze snelle wereld, een van de voordelen van zeilen. Gedachten
eindeloos laten gaan, zonder enig moeten, ervaren om weer dicht bij jezelf te
staan, versneld door de traagheid, een uiteindelijk uitgangspunt, waar
dagelijkse beslommeringen je ver vandaan kunnen houden.De uitwerking van deze rust is ook bij Tineke merkbaar. Na een zeer drukke periode verdwijnt de werkdruk merkbaar.
De
zon laat zicht weer zien, de warmte voelend. We zijn de enigen die zuidwaarts
varen, een enkele keer een tegenligger. ‘We are lonely sailers’, zoals we
gewend zijn een eigen koers uit te zetten.
Omstreeks
15:00 draaide de wind Noordoost, zeilen omhoog en gaan. Er stond een stevige
zeer frisse wind, blies achter in de kuip. Watertemperatuur 10 graden C, wind
kouder, binnen in de boot zonder kachel even fris. Hadden daarom heel de nacht
de heteluchtkachel aan. Wij draaiden wachten van 2 uur op en -af. Af en toe
uitwijkend voor een vissersschip met sleep onder het licht van maan en sterren.
Maandag,
in de buurt van de Kanaaleilanden, urenlang gezelschap van 5 Jan van Genten,
gracieus zwevend op uitlaathoogte, vlak boven de golftoppen met af en toe een
vleugelslag.
Omstreeks
15:00 uur voeren wij de Race van Alderney in, een stroomversnelling tussen het
eiland Alderney en het vaste land Cap de la Hague. Bij aankomst stond de stroom
vol tegen, t.h.v. het land 7,5 mijl. Daarom zoveel mogelijk onder Alderney
langs gevaren, daar maar 4,5 mijl tegen.De motor stond aan om stroom te draaien i.v.m. het elektriciteitsverbruik van de stuurautomaat, plotter, koelkast, kachel en boiler. Een bijkomstigheid was dat dit ook voortgang genereerde, een traagheid van ongeveer 3 tot 4 mijl per uur.
De omgeving oogt schitterend met al het zonlicht op de rotsen en vele in groen kleurige geschakeerde berglandschappen.
In St Peter Port in de buitenhaven afgemeerd. Door laagwater lag de drempel tussen de buiten- en binnenhaven boven water. Achter deze drempel blijft voldoende water staan om daar nog te liggen. Hierdoor zijn geen sluisdeuren nodig. Het verval is ca. 6 meter. Morgen gaan wij met hoog water naar binnen.
![]() |
We liggen binnen in St Peter Port |
reisgegevens
|
GPS log mijl
|
vaaruren
|
|||||||||
dag
|
datum
|
tijd
|
2015
|
plaats
|
land
|
begin
|
eind
|
totaal
|
tot.
|
mijl/u
|
motor
|
vr
|
24-4
|
18:00
|
vertrek
|
Bruinisse
|
NL
|
|
|
|
|
|
|
vr
|
24-4
|
22:00
|
aankomst
|
Roompotsluis
|
NL
|
|
|
24
|
4
|
6
|
3
|
za
|
25-4
|
09:45
|
vertrek
|
Roompotsluis
|
NL
|
0
|
|
|
|
|
|
za
|
25-4
|
19:00
|
aankomst
|
Nieuwpoort
|
B
|
|
49
|
49
|
9:15
|
5,5
|
10
|
zo
|
26-4
|
06:30
|
vertrek
|
Nieuwpoort
|
B
|
49
|
|
|
|
|
|
ma
|
27-4
|
20:00
|
aankomst
|
St Peter Port
|
GB
|
|
289
|
240
|
37:30
|
6,4
|
12
|
Verslag: Gerard