Peniche -
Oeiras.
Dinsdag, 04-08-2015.
Om
07:30 uur vertrokken om op dit traject van ongeveer 51 mijl van de geringe
stroom te kunnen profiteren. Ook om bij voldoende snelheid op tijd bij de
ingang van de Rio Tejo aan te komen en op deze getijdenrivier mee te liften
naar Oeiras, een haven kort voor Lissabon.
De
wind kwam van achteren, hierdoor staat de genua tijdens het zeilen in de luwte
van het grootzeil, verliest hierdoor zijn stuwkracht en klappert wat slecht is
voor een zeil. Je kunt het voorzeil ook naar de andere kant uitbomen om in
beide zeilen stuwkracht te genereren. Dit achterwege gelaten omdat de wind vaak
wegviel, de motor werd dan ingeschakeld. Later met wat meer wind de genaker op,
behalve het laatste stuk. ’s Middags trok de wind aan, nu van opzij en een stuk
harder. Onder voltuig liepen we gemiddeld tussen de 8,5 en 9,5 mijl en in harde
vlagen 11 mijl. Heerlijk om zo weer te zeilen.
Wel
op het ‘handje’, de stuurautomaat was immers nog steeds defect.
Oeiras.
Dinsdag, 04-08-2015
t/m maandag, 17-08-2015.
Rond
15:00 uur in Oeiras aangekomen, een kleine prettig ogende haven met de nodige
restaurants en een zoutwater zwembad voor de deur en stranden iets verderop.
Vriendelijk havenpersoneel, enkele vrijblijvende wegbreng- en ophaal services, de
langere afstanden tegen een kleine vergoeding, onbeperkte gebruikmaking van het
zwembad met ligstoelen en parasols en iedere morgen pistoletjes in de kuip. En
ook hier weer iedere dag een gift van de natuur, volop zon met aangename
temperaturen.
Oeiras dus.
Oeiras |
Forte de São Juliào de Barra voor de haven |
Dagelijkse broodjes aan boord |
In
Oeiras zijn op voorhand geen watersportbedrijven te vinden. Voor het oplossen
van het stuurautomaatconflict via het havenkantoor een afspraak gemaakt met een
technische man, Afonso.
De
volgende morgens om 10:00 uur kwam hij aan boord en begon zijn inspectie ronde.
Het
verloop van de twee weken in Oeiras is verder samengevat.
De
aandrijfmotor voor het hydraulische systeem haperde wat Afonso verhielp waarna
de automaat weer werkte om het direct daarna af te laten weten. Na doormetingen
bleek de systeemcomputer van B&G goed te werken evenals de meters, behalve
de bedieningsmeter voor de stuurautomaat. Deze meters worden niet meer gemaakt
en zijn tweedehands in Portugal niet voor handen.
Aan
boord bevinden zich twee elektronische navigatiesystemen, het oude van B&G
en het door mij geïnstalleerde nieuwe van Raymarine, de kaartplotter, radar en
sonar.
De
oude plotter van B&G werkt, maar daar zijn geen navigatiekaarten meer voor
te krijgen.
Omdat
wij het Raymarine systeem in de toekomst toch verder wilden completeren met een
volledig wind-, diepte/snelheids- en stuurautomaatpakket, dit nu versnelt
gerealiseerd. Totaal bleken deze pakketten in Portugal een paar duizend Euro
duurder te zijn.
Vrijdag
onze ‘huisleverancier’ Jos Boone Watersport in Middelburg gebeld, de deskundige
eigenaresse weet namelijk precies wat wij aan boord hebben. Probleem voorgelegd,
advies gekregen betreffende de aan te schaffen Raymarine pakketten inclusief
onderdelen en aanvullingen, opdracht verstrekt en 3 uur later zat alles in de
TNT-postpakkettenwagen op weg naar Oeiras waar het donderdagmorgen werd
afgeleverd.
Samen
met Afonso het oude systeem gedemonteerd en het nieuwe geïnstalleerd. Zelf werd
ik via de elektrische ankerlier de mast in gehesen. Op de top van de mast de
oude windmeter verwijderd en de nieuwe geïnstalleerd, inclusief gaten boren en
uitlijnen, dit alles in stevige wind.
Vrijdagmiddag
was alles gereed, elektronisch het systeem zichzelf laten detecteren op fouten.
Alles werkte, behalve dat het elektronische kompas. Dit wilde een andere bevestigingsplaats
hebben. Uitgedokterd waar en geplaatst tot volle tevredenheid van het systeem. Tja,
hoe wil je het hebben.
Proefvaart
gemaakt waarbij het systeem zichzelf kalibreert (er voor zorgen dat het kompas
en de windmeter de juiste richting aangeven). De stuurautomaat werkte ook. Het
systeem van de stuurautomaat is zelflerend. Tijdens het automatisch sturen
slaat het stuurcorrecties, bewegingen van het schip en nog veel meer zaken op. Na
verloop van tijd weet het systeem precies hoe het optimaal accuraat kan sturen.
Daar valt zelf niet meer tegen op te sturen.
Ook
kan je het systeem op de wind laten sturen. Het volgt dan de ingeplotte windrichting
waardoor de wind onder de zelfde hoek in het zeil blijft komen. Bij
windschiftingen houdt dit wel in dat er van de voorliggende koers wordt
afgeweken. Blijft dus een verrassing waar je dan terecht komt.
Het
systeem kan je ook in plotten op de te varen koers. Je komst dan precies uit
waar je wilt komen.
Daarnaast
zijn er nog vele andere mogelijkheden. Moet hiervan nog een aantal zaken
uitzoeken.
De
meters zijn grafisch. Zij geven alle zaken al dan niet gecombineerd digitaal of
analoog weer.
De
kaartplotter geeft door de nieuwe aanwinst enorm veel aanvullende informatie weer
op het scherm.
Toen
Afonso klaar was drukte ik in de haven toch nog een keer op de stuurautomaat
knop, je weet maar nooit. Niets, geen reactie. Afonso opnieuw aan de slag, had
het snel voor elkaar. Contact aandrijfmotor vernieuwd. Het werkte weer.
Maandag
wilden we vertrekken. Zaterdagavond toch nog maar een keer op de knop gedrukt,
want je weer maar nooit, zeker is zeker.
En
jawel, totaal geen leven. Afonso gebeld, stond een uur later aan boord, motor nog
verder uit elkaar gehaald, conclusie: versleten koolborstels.
Afonso
verschoot van kleur en was even van slag. Hij gaf aan dat hij dit eerder had
moeten doen.
Tja,
verder zullen we hier maar niet over nadenken.
Wel
was het zo dat bij de eerste gedeeltelijke demontage van de motor in het begin
alles, voor zover te zien, er goed uit zag.
Maandag
morgen, om 09:30 uur, was alles weer op de motor gemonteerd, inclusief
koolborstels.
Heel
het systeem werkte nu zonder problemen.
Naast
de werkzaamheden hebben we ons verder uitstekend vermaakt. Wereldzeilers
ontmoet die al jaren rondzeilden. En Mark, een leuke man met een ‘boodschap’.
Hij had alles verkocht, was Nederland nu net ontvlucht en zeilde met zijn
stalen Skua naar Cape Verde om daar zijn verdere leven te slijten en zijn
voorspelling te verwezenlijken. Zijn boodschap heeft hij diverse avonden bij
ons verkondigd. Was interessant en stemde tot nadenken.
Ook
een enorm groot winkelcentrum in Oeiras bezocht. Hiervoor een dag nodig. Zulke
centra zie je in Nederland niet. Licht, ruim en speels van opzet. De restaurants
waren gecentraliseerd waarbij je aan alle in het midden staande tafels kon gaan
zitten, zonder dat deze aan een bepaald horecabedrijf gelieerd waren. Er was
ook een Hipermercado, een supermarkt met uitgebreide etenswaren en allerlei
andere goederen inclusief ongeveer 30 bezette kassa’s. Je kon er net nog geen
auto kopen.
Hangjongeren
ontbraken. Portugezen winkelen graag, veelal in gezinsverband. Alles ademende
een huiselijke sfeer uit. Oergezellig.
Verder
ons vermaakt met stad- en strandwandelingen, zwembadbezoeken, zonnen, gerelaxt,
uit eten en met wat zo in ons op kwam.
Vanaf haven zicht op brug met beeld. |
Farol do Bugio voor de haven. |
Ook
zijn we met de trein naar Lissabon geweest. Een prachtige stad met veel
toeristen. Een aantal gebouwen bezocht, gewandeld en veel bekeken.
Sintra
zeker niet overgeslagen. Een plaats met vele bijzondere bezienswaardigheden, ongeëvenaard.
De stad op zichzelf is niet alleen een bezoek waard, maar vooral de vele gebouwen,
kastelen en paleizen in de omgeving. Wij bezochten twee paleizen, het Monserrate
Palace en Pena Palace. Dit laatste paleis is al een sprookje op zichzelf.
Van
beide plaatsen geven we voornamelijk foto’s weer, zonder verder in te gaan op deze
paleizen, plaatsen en gebouwen.
Lissabon.
Mime speler |
Beeld bij brug boven op berg |
Knopenwinkels |
Het
stuurautomaatsysteem werkt. Tineke heeft nog een dag of 10 vakantie. Het wordt
tijd om weer verder te zeilen. Maandag vertrekken we weer.
Verslag: Gerard